Kia

Alla inlägg under februari 2010

Av Carina - 7 februari 2010 13:56

Detta var en mycket bra bok som jag verkligen rekomendera

Den handlar om 

Julie Gregory som överlevde Münchhausen by proxy, förmodligen den mest komplicerade och dödsbringande formen av barnmisshandel som är känd idag. Från sin tidiga barndom blev Julie Gregory regelbundet röntgad, opererad och medicinerad i en fåfäng kamp mot sjukdomar som skapades i hennes mors fantasi. Münchhausen by proxy (MBP) är världens hemligaste och farligaste form av barnmisshandel där vårdnadshavaren, oftast modern, uppfinner symtomen hos sitt barn därför att hon eftersträvar läkarnas uppmärksamhet.


Många MBP-barn dör men Julie inte bara överlevde, hon undkom sin mors dödsbringande galenskap och byggde upp en ny identitet som en levande, frisk ung kvinna.


Mamma sa att jag var sjuk är en originell, skrämmande, vacker och humoristisk berättelse om en familj som lever isolerad i en jättehusvagn, om deras vilda shoppingseanser, om vapenexercis i rädsla för omvärlden och om godtrogenhet hos medicinska och sociala befattningshavare. Den visar också de band av kärlek och terror som håller Julies familj samman, och även den kärlek som gör ett barn villigt att offra sig själv för sin mammas lycka.


                                               

Av Carina - 7 februari 2010 12:10

Var nere och handlade i går kväll och såg då på löpsedlarna att uttagningarna till melodifestivalen skulle sätta igång igen. Jag hade ingen aning om det, visste jag bry mig inte så mycket, är inte min musik smak som spelas där. Men jag satte på tv och lyssnade på låtarna, men sitta ner och kolla på det hade jag inte någon större lust med. Roligare kan man ha. Men jag tror inte jag missade så mycket, för såg det ut som det lät, så kan det inte varit mycket att se. Men att Ola vann var väl kanske inte så konstigt, även om låten inte var någon höjdare. Ja mycket mer finns väl inte att säga om detta spektakel. Fy vad jag är gnällig.

Ha en bra dag

Av Carina - 1 februari 2010 13:02

När jag skulle till biblioteket sist var det stängt, sen blev det inte av fören i dag när jag traskade genom hela stan i snö oväder för att låna, dom böcker jag ville ha. Men se dom fanns inte där. Hon skulle se om dom kunde beställa Rädda Felix, för den hade dom aldrig haft. Men den andre visste hon inte.

Men jag hittade några andra böcker som verkade intressanta. För hade jag nu gått ner i detta jäkla väder för att jag ville ha något bra att läsa, så tänkte jag inte gå hem utan en bok.

Så det blev Mamma sa att jag var sjuk av Julie Gregory och Mitt liv som förrädare av Zarah Ghahramani.

Så nu är efm räddad ska krypa upp i soffhörnet och läsa men först ska jag fixa lite lunch och ta en liten promenad med Killarna V.

Ha en bra dag

Presentation


Jag o Virus

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards